dinsdag 10 september 2024

Brand en alarm in Westpoint

 Brand ontstaan in sauna










Dinsdag eind van de middag wilde ik naar beneden met de lift vanaf de 43ste. Niet dus. De liftknopjes reageerden helemaal niet. Vreemd. Voor alle zekerheid liep ik over een van de brandtrappen een paar verdiepingen lager om daar de liften te proberen. Werkten ook niet. Maar daar hoorde ik plotseling via de omroepinstallatie dat iedereen het pand moest verlaten.

Gehoorzaam daalde ik via de brandtrap naar de begane grond. Een mooie oefening voor de kuitspieren. Het viel me wel op dat ik - op dat moment - de enige was in de brandtrap. Maar in de hal stonden al vele medebewoners, politiemensen en een brandweerman. 

Wat bleek? Op de 37ste verdieping was een brand ontstaan in de sauna. Dankzij de sprinklerinstallatie was het vuur al geblust. Ik weet niet of de brandweer ook nog aan het spuiten is geweest, maar het bluswater heeft in ieder geval in nog zes andere appartementen waterschade veroorzaakt.

Een uurtje later doofde ook de opwinding uit en ging iedereen weer naar zijn eigen appartement, behalve degenen waar het vuur was ontstaan.

De secretaris van de VVE die ook beneden in de hal aanwezig was, liet weten dat het bestuur het hele ongeval en de daarmee samenhangende alarmering zal gaan evalueren.



2 opmerkingen:

  1. Op de 13e verdieping geen oproep gehoord om het pand te verlaten. Ik was thuis en moest van vrienden elders via de app vernemen wat er toch aan de hand was in Westpoint, geen wonder dat het niet druk was op de brandtrap. Beperkte mededeling aan bewoners van bepaalde verdiepingen geweest?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt Jan. De Toren is in compartimenten verdeeld voor wat de alarmering betreft. Weet ik nog uit de tijd dat ik bestuurslid was. Dus alleen een deel van de Toren (boven en onder de getroffen verdieping) wordt gealarmeerd in een dergelijk geval. Waarschijnlijk had ik ook niets gehoord als ik op de 43ste was gebleven. Maar ik liep omlaag en hoorde een paar verdiepingen lager wel de omroepinstallatie.

    BeantwoordenVerwijderen